Hur tar du hand om din kropp?

Maten du äter påverkar din hälsa. Du är själv medveten om hur bra eller dåligt du äter. Är du trött, utsliten, frustrerad och stressad. Din kropp och hjärna blir ännu mer stressad om du stoppar i dig fel mat. Förändringar är svåra att göra. Det kostar pengar, tid, självinsikt och mod till att vilja förändra sig. Tänka nya tankar och perspektiv, se helheten och ändra dagliga rutiner. Du har en inre visdom som guidar dig till vilka mål och planer du vill fullfölja. Reflektera över hur du vill leva?

Frågeställningar:

Äter du fel sorts mat?  Innehåller vattnet du dricker för mycket klor? Smakar vattnet gott? Tar du hand om dina organ? Ditt Hjärta, sköldkörteln, binjure, njure, levern, tarm och magen. Hur är ditt blodvärde?  kontakta din läkare för en hälsoundersökning. Tar du hand om dina tänder? Händer och fötter? Hur ser din hud ut? Har du bra hår kvalitet? Hur sover du? Har du en bra säng? Är det dammfritt och rent där du sover? sover du 8 timmars ostörd nattsömn?

Återhämtning

Det är viktigt att du får egen tid till återhämtning där du kan fokusera på dina känslor, tankar och din kropp. Rensa kroppen, detoxa och rensa ut gammalt känslobagage. Ta en retreat och släpp smärtsamma känslor såsom rädsla, ilska  sorg som har fastnat i kroppen. Gå vidare och gör en ny överenskommelse med dig själv. Försök att äta näringsrik mat, få bra sömn och tid till återhämning. Maten påverkar kroppens funktioner och humörsvängning. Inget kroppsorgan förtjänar giftig mat och skräpmat. Du blir vad du äter. I veckan har jag gjort en överenskommelse med mig själv att jag ska varje dag dricka blåbär smoothies med selleri varje morgon. På dagtid ska jag ta ett glas pressad citron med riven ingefära och gurkmeja. Min plan är att jag ska försöka att äta nyttigare och ha lättare alternativ till lunch och middag. Äta fibrer, smart mat, använda goda fetter, långsamma kolhydrater, äta mer grönsaker och frukt.

Självdestruktivitet

Varför är vi bra på att vara självdestruktiva? Negativa tankar, självförtroende, vanor och beteendemönster styr och självsabotage är ett faktum. En del människor lever i destruktiva förhållanden. Befinner sig i destruktiva arbetsmiljöer och jobbsituationer. Bor i depressiva destruktiva bostadsmiljöer. Många människor har destruktiv sömn och även destruktiva matvanor. En del människor är destruktiva i sitt beteendemönster att de inte kan hålla ordning och reda på pengar, viktiga papper och sköta om ett rent hem. De har det stökigt, kastar kläder och saker på golvet eller lägger saker i stora högar på lediga ytor. De lever som tonåringar och ser inte sin stökiga hemmiljö. Även om de lever i parförhållanden. De tänker inte på att visa hänsyn för anda familjemedlemmar i ett hushåll. De är omedvetna att de inte hjälper till med att leva jämställt. Vem gör vad i hushållet? Matlagning, disk, städ, skura toalett, betala räkningar, plocka undan, sortera tvätt, handla mat, skjutsa barn till skola och aktiviteter.

Lever du i en destruktiv relation? Där fysisk eller psykisk misshandel pågår. I sådana relationer saknas det tillit, trygghet, kärlek och emotionellt stöd. Du vill bli sedd, hörd och bekräftad men det är svårt med dålig kommunikation. Arbetar du i en destruktiv arbetsmiljö? Du sitter helt enkelt fast. Vad kan du göra?

Runt omkring mig ser jag människor som äter skräpmat, dåligt kött, processad mat, chips och tröstäter sig glada och lyckliga. De går till Mac Donalds, snabbmat och äter pizza flera gånger i veckan. En del människor dricker mängder med Coca-Cola, läsk, alkohol läsk och populära energidrycker. De är sockerberoende och äter godis och ger sin kropp sockerprodukter i mängder. Många människor är beroende av kaffe. Koffein och te. Storrökare, beroende av nikotin och snus.

Självmedicinerar du alkohol, vin, drinkar, värktabletter, övrig medicin och sömntabletter för att kunna sova. Mår du bra i kroppen? Är du stressad och pressad? Jag frågar dig: Varför vill du fortsätta i samma gamla hjulspår? Är det något du kan ändra på?

På fredag den 5 april är det nymåne. Det är ett väldigt bra tillfälle att manifestera nya önskningar och att avbryt dina dåliga vanor, tankemönster och beteenden. Inte alltid helt lätt att göra om man inte har en plan. Ta hand om dina basbehov såsom mat, sömn, relationer, arbete och ditt hem. Du behöver emotionellt stöd från både din familj och vänner. Var medveten och erkänn dina brister och mörkare sidor hos dig själv för att få en förändring. Låt både din manliga och dina kvinnliga energier samarbeta till att vara mer kreativ. Ha ett mål om dagen och ta små steg framåt i rätt riktning. Var novis och nyfiken. Läs böcker, gå på utställningar och museum, gå på ishockeymatch, opera, rockkonsert, Power walk, åk till havet, träffa dina barnbarn, gå på massage och spa, dansa, meditera, åk på en resa, gå till ett café och skriv en bok, måla en tavla, bygg lego, börja cykla, börja twittra, lär dig ett nytt ämne. Testa något nytt som du aldrig har provat på tidigare. Ett nytt kapitel och äventyr väntar på dig. En ny start på livet börjar.

Du är ledaren i ditt liv

Du är själv ansvarig för att ta hand om din hälsa, din kropp, själ och din hjärna. Se över din kost, dryck, matbehov, sömnvanor, miljöer du vistas i och de relationer du har i din omgivning. Reflektera och gör en plan om hur vill du ha det? Inom hälsa, mat, motion, sömn, hem, relationer, familj, arbete, fritid,hobbys.

Tankar:

  • Vad kan jag idag göra för min hälsa? Träna, äta nyttigare, se över min sömn.
  • Vad kan jag idag göra för min familj, min partner, mina barn, barnbarn? Ge omsorg, trygghet, kärlek, tack och uppmuntrande ord.
  • Vad kan jag idag göra för mitt hem? Rensa ut skräp, möbler, kläder, städa. Rensa mitt hus med vit salvia. Öppna alla fönster, dammtorka, tvätta all tvätt, diska, plocka i ordning pappersarbeten. Se över räkningar, pengar och mina saldon. Renovera. Ringa viktiga telefonsamtal, ta fram utemöbler och grillen. Plantera växter och så frön. Tvätta min bil. Byta däck.
  • Vad kan jag göra för mitt arbete? Rensa inkorg i E-mejl, skriva klart ett PM, Gör klart allt på  att göra-listan, planera in saker i kalendern, fortbilda mig, gå kurser, uppdatera dig, skriva CV och ansökan eller ta en fika och promenad med en kollega eller vän.

Affirmation:

  • Jag är vänlig mot mig själv. Jag lyssnar på mig själv och andra människor.
  • Jag är mitt egna stöd i livet. Stå upp för dig själv!
Love and Light
Maria

3 Comments

Leave a Reply