coachCoachning

Don’t Complain, Don’t Explain

Artikel av: Maria Danielsson, 17 juni 2019

Copyright Mariablogg 2019. All rights reserved

Välskötta mantrat och ordspråket: ”Aldrig klaga. Förklara aldrig.”

Vad menas med frasen ”never complain, never explain”?

Att förklara en sak eller en frågeställning drar ofta till dig onödiga samtal, debatter och konversationer, som kan leda till att det tar din energinivå än att du blir ännu mer motiverad och tillfredsställd och nöjd med ett samtal. Ett råd är att fastna inte i klagande eftersom det kan bli ett dåligt mönster och nedgående spiral. Det kan om du säger för mycket hända att du kommer att ha sagt mer än du borde till den du har samtal med. Du säger och avslöjar mer än du kanske har velat ha sagt. Den du har dialog med kan medvetet missförstå dig när du går in i en längre förklaring och du ska hävda din ståndpunkt till en vinnande debatt.

Fördelen med att inte berätta är att du får inga följdfrågor, hetsiga debatter eller sagt något du ångrar. Ibland är det bättre att vara tyst och inte säga vad man tycker. Sammanfattningsvis är ordspråket och talesättet ”Aldrig klaga. Förklara aldrig. ” en modernare variant på talesättet är: Tala är silver. Tiga är guld.

Benjamin Disraeli, 1:e earl av Beaconsfield, född 1804- död 1881. Benjamin Disraeli var en brittisk politiker och författare. Han myntade frasen Don’t Complain, Don’t Explain.

https://livet.se/ord/källa/Benjamin_Disraeli

Lank: https://sv.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Disraeli

”Jag ser och säger ingenting.”

Problemet är att vi ofta börjar klaga som om det leder till en lösning. Klagomålet leder inte till lösning av ett dilemma. Det gör däremot en genomtänkt plan. Klagande är utåtriktad och är en form av att skylla på sig själv, skylla på dåliga omständigheter eller på någon sak eller skylla på någon annan person. Särskilt om du klagar dig in i hjälplös offerkategori där det går att lösa problemet. Ingen person gillar att höra det när du beklagar dig in i hjälplös offerkategori. Att höra och se på en martyr eller en person som har på sig en för trång offerkofta som lätt går att slita bort.

Generellt handlar det om att byta fokus på dilemmat och se nya synvinklar. Om man klagar riktar man uppmärksamhet mot det som inte är bra i livet och förstärker det som inte fungerar. Slutar man klaga byter man fokus men det innebär inte att man låtsas att dilemmat inte finns. Det handlar om att ändra sitt tankemönster och betande.

Drottningmoderns motto var: ”Aldrig klaga, förklara aldrig”.

Du behöver inte kritisera din familj, släktingar, vänner, kunder, personal, leverantörer eller tala illa och kränka någon person. Håll munnen! Rör inte minen! Har du säkert hört förut. Det viktigaste är att ha en plan för dilemmat så det kan ske en helhetslösning på problemet.

Det är vad du gör och resultatet som räknas i längden. En handlingsplan framåt är viktigare än att klaga,  klagomålet på dilemmat.

Elizabeth II and Mrs Thatcher

Margaret Thatcher blev Storbritanniens första kvinnliga premiärminister. Tillsammans var drottning Elizabeth II och Mrs Thatcher de mest kraftfulla kvinnorna i landet under Järnladyns tid som premiärminister.

Två starka kvinnor i ett gott samtal med varandra. Tänk om man fick ha ett coachande samtal med dessa två duktiga och riktiga ledare i livet.  

Love and Light

Maria

Leave a Reply